Dela

Blogg

4 stora misstag krögare gör när dom rekryterar

4-misstag-krögare-rekrytering

1. Pratar bara om krav, inte fördelar

Detta är en klassiker och något som vi ser alltför ofta i jobbannonser. Arbetsgivarna beskriver krav som “Du ska ha detta, kunna det här, vara såhär och göra si”. Frågan många glömmer att ställa sig är “Varför ska en jobba hos oss?”. I en tid när det råder närmast personalkris på många håll och kanter runt om i landet är det faktiskt arbetsTAGAREN som sitter i förarsätet. Många, särskilt kockar och servispersonal kan ofta välja och vraka på arbetsgivare som vill anställa dom. Därför blir det extra viktigt att prata om vad ni kan ERBJUDA för fördelar hos just er. Annars kommer tyvärr din drömrekrytering att gå till den konkurrent som beskriver det bättre – så funkar det idag.

(BTW, vi på Cheffle hjälper gärna till med coachning och tips kring hur du kan förmedla era styrkor när ni annonserar hos oss)

2. Har en ostrukturerad rekryteringsprocess

Ett annat vanligt misstag, och en stor anledning till att många krögare hör av sig till oss för hjälp, är problemen som uppstår med en ostrukturerad rekryteringsprocess. Många arbetsgivare använder kanaler som sociala medier och arbetsförmedlingen utan att ha något rekryteringsverktyg som hanterar ansökningarna. Även om det kan kännas billigt att annonsera i dessa kanaler är det ofta en enorm tidstjuv.

Man får ansökningar på PM, sms, i kommentarsfält, folk ringer och skriver i chatten. För att inte tala om en mailinkorg som blir dränkt av ansökningar som inte alltid är jätterelevanta för det man söker. Lägger du ihop tiden du lägger för att få ordning på detta (och du ger dig åtminstone en minimilön) så inser många att detta i själva verket är dyrare än att använda sig av strukturerade rekryteringsverktyg.  Dessutom är det lätt att missa att höra av sig till kandidater eller ännu värre missa att dom sökt överhuvudtaget. Tänk om din nästa stjärnkock har sökt er tjänst och du har inte ens sett det?

Med ordentliga rekryteringsverktyg kan du som arbetsgivare få en överblick och koll på rekryteringsprocessen som sparar tid, energi och pengar.

3. Använder bara en kanal i taget

Detta hör till viss del ihop med punkt nr.2, och är också något vi på Cheffle ser många arbetsgivare missa. Man väljer helt enkelt att köra på en eller två kanaler i taget. Med kanaler menar vi alltså t.ex. Facebook, Instagram, Arbetsförmedlingen eller andra jobblistesajter. Mycket är nog på grund av ovannämnda problemen med tidsåtgången som varje kanal kan inbringa om man använder det fel.

Men detta är också en stor risk. Detta på grund av att arbetssökande idag finns överallt. Att bara lita på en kanal gör att du går om miste om många talanger på andra ställen.

Men hur ska jag göra? Nyss sade ni ju att det var dåligt att ha en ostrukturerad process?

Ja, en variant är att använda sig av verktyg som hjälper dig sprida din annons i flera kanaler SAMTIDIGT som ansökningarna och processen hålls strukturerad i ett rekryteringsverktyg.

4. Hör inte av sig

Sist, men absolut inte minst, har vi denna jättevanliga fallgrop. Läser du detta som arbetstagare tror vi att du känner igen dig. Många, många arbetsgivare glömmer att höra av sig till kandidater. Särskilt till dom som inte fått jobbet.

Även om detta kan kännas jobbigt, så är det väldigt viktigt att komma ihåg som rekryterande arbetsgivare. Bilden av er som arbetsgivare kan skadas rejält om ni missar att höra av sig. Och snacket kan gå väldigt fort och i den här branschen känner alla som bekant alla. Därför vill ni inte framstå som en oseriös arbetsgivare även till kandidater som inte passar hos er.

Tänk om du dissar receptionisten som är bästa vän med en potientiellt ovärderlig restaurangchef? Karma, ni vet.

Cheffle hjälper arbetsgivare inom hotell och restaurang att undvika detta

Vi på Cheffle hör och ser dessa misstag ske varje dag. Men det är också detta vi vill hjälpa arbetsgivare i den här branschen med. Till exempel får du som lägger upp jobbannonser här tillgång till vårt smarta, nya och branschanpassade rekryteringsverktyg. Där kan du enkelt få koll på rekryteringsprocessen, se vilka som söker och kontakta dom. Du slipper alltså få allt huller om buller, och sparar istället tid och energi som du kan lägga på mer kreativa uppgifter.

Cheffles jobbannonser är graderade utifrån hur mycket spridning i olika kanaler du söker vilket gör att du kan få spridningen i flera kanaler på en gång, samtidigt som ansökningarna kommer in på ett och samma ställe: På Cheffle!

Vi lyssnar, testar och lär oss ständigt om hur vi kan göra den här branschen ännu vassare. Vi tror att bra rekrytering är en grund till att restauranger och hotell i Sverige ska bli så bra dom kan bli. Vill ni göra som över 130 arbetsgivare runt om i landet redan gör och använda er av Cheffle för en modern rekryteringsprocess? Välkommen in att registrera dig!

Psst. Cheffle är stolt partner med både Martin Servera och Svenska Krögare. Är din arbetsplats medlem eller använder er av deras tjänster, så hojta till i ett mail till emil@cheffle.se så kan ni dra nytta av förmånliga priser.

Vill ni testa att rekrytera på ett strukturerat och modernt sätt som är anpassat för just hotell- och restaurangbranschen? Gör som över 130 arbetsgivare inom branschen och anslut er idag. (Att ha ett företagskonto är gratis!)

Dela

Lämna svar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng