Chefflebloggen

Guiden som (gratis) hjälper dig ta hand om restaurangpersonal

Vill du bli en bättre chef och få din personal att prestera bättre?

Som krögare, hotellchef eller ledare i branschen i allmänhet är fler och gladare gäster ofta målet med er verksamhet. Men få arbetsgivare verkar ha missat en hemlig väg till målet: Gladare personal

Men hur får man det? Och inte nog med gladare – hur får man dom att prestera bättre? Vi på Cheffle ger er svar, riktningar och verktyg i denna gratis guide som vi sammanställt åt er.

Klicka här för att ladda ned guide: Få din personal att må och prestera bättre

I denna guide sammanställer vi:

  • Vanliga fallgropar kring hur man jobbar med och coachar sin restaurangpersonal
  • Sex områden att fokusera på gällande er personal och ert Employer brand som restaurang
  • Hur ni kan ta reda på hur er personal mår och tycker
  • Konkreta tips för förbättring och nästa steg

Idag är det väldigt viktigt för arbetsgivare att inte bara fokusera på rekrytera nytt (som Cheffle som bekant gärna hjälper er med) utan även ta hand om den personal ni har. Det är faktiskt er viktigaste ingrediens för framgång. Med denna guide hoppas vi kunna ge dig tips och råd för att bli en bättre chef, krögare, kökschef, restaurangchef, hotel manager, you name it.

Employer branding är inte lika väletablerat inom restaurang och hotell, men det kan bli er stora möjlighet att verkligen sticka ut:

Guiden hämtar du här:

Gratis guide för att bli en bättre chef

Eller är GDPR något som intresserar er mer?

Vi har även sammanställt en guide för er arbetsgivare som inte vill hamna i trubbel med GDPR som träder i kraft den 25:e maj 2018.

Få tips och råd för vad som gäller för krogar och hotell via denna länk:

GDPR-Guide för hotell- & restaurangbranschen

 

Var ska restaurangerna hitta personal i vinter?

hitta-restaurangpersonal-2018Att hitta personal inom hotell- och restaurangbranschen blir allt klurigare. För många arbetsgivare är rekryteringen det kanske största problemet för att få till en framgångsrik verksamhet. Måste det vara så? Vi på Cheffle hjälper dagligen krogar över hela landet med våra smarta verktyg, och har snappat upp några tricks som kan hjälpa dig lyckas. Att lyfta luren till bemanningsföretag är en lösning, men kanske inte hållbart i längden. Här bjuder vi dig på två tips som är både ekonomiskt fördelaktiga och långsiktiga.

Med den rådande personalbristen i branschen är det redan nu i vinter du behöver vässa era rekryteringsvanor – för risken är att dina konkurrenter redan har börjat med det.

Tips 1: Finns på flera digitala kanaler samtidigt (och hur du gör det)

Alltför ofta ser man krögare som bara använder en kanal eller några få kanaler när dom rekryterar. T.ex. att bara posta i några Facebook-grupper en enstaka gång eller en jobbannons på Arbetsförmedlingen. Även om det är bättre än inget räcker det tyvärr inte 2017 att förlita sig på en så grundlig rekrytering.

Dom jobbsökande finns överallt på nätet idag. Chansen att du på ett ställe en gång då och då ska hitta rätt talang är som att hitta en nål i höstack. Vissa kanaler funkar bättre för vissa roller och på olika tider på året. Men du måste kunna finnas på flera ställen samtidigt för att nå igenom bruset idag.

Men hur ska man göra då? Jag kan ju inte sitta och posta i grupper eller skriva jobbannonser hela dagarna, kanske många har som invändning. Och dom har helt rätt. Självklart är det inte heller hållbart.

Lösningen finns dock ändå, och det är att använda sig av tjänster (t.ex. Cheffle *host-host*) som hjälper dig med spridningen av dina jobbannonser. På så sätt kan ert jobberbjudande finnas på dom största kanalerna, kontinuerligt uppdateras, skickas ut i mailutskick och matchas mot rätt kandidater. MEN du lägger bara upp annonsen på ett ställe (t.ex. hos oss på Cheffle *host-host-host*). Pretty sweet, huh?

Vi håller järnkoll på vilka källor som fungerar, vad som klickas på och i vilka kanaler. Du håller järnkoll på er restaurang, personal och gäster. Alla gör det man är bra på, deal?

Tips 2: Ta reda på er USP (Unique Selling Point)

För att nå ut och få tag i rätt person är det viktigt att ni har koll på VARFÖR man ska jobba hos er. Det här är något vi dagligen pratar med våra kunder om. På en arbetsmarknad där arbetssökande sitter i förarsätet måste du förklara varför just ni är värda att stanna förbi hos för en jobbintervju.

Tänk på hur ni förmedlar det till era gäster. Där är många restauranger fantastiskt duktiga på att förklara varför upplevelsen, maten, drycken och servicen är så bra och varför gästen kommer älska det. Man skriver menyer som ska locka till köp och trycka på det gästerna gillar.

Försök få liknande tänk när ni skriver eller pratar till personer som ni vill anställa. Det handlar om att locka rätt talang.

Men hur gör man det då?

Tja, ett tips är att fråga några som tagit beslutet att jobba hos er redan, nämligen er personal. Fråga varför dom valde att jobba hos just er, vad det var som fick dom att söka och vad dom skulle uppskatta i en jobbannons.

När du känner dig trygg med att veta fördelarna – lyft fram det i era annonser. Skriv alltså inte en kravlista, det är så 2016. Dom krögare och rekryterare som lyckas med rekryteringen i år inser detta.

Vi på Cheffle finns här för er

På Cheffle (Sveriges snabbast växande nätverk för hotell- &nrestaurangbranschen, förresten) gör vi allt vi kan för att göra den här branschen lite bättre. För arbetsgivare vill vi framförallt hjälpa med rekryteringsverktyg och stöd där vi hjälper er hitta rätt person. Vi är inte ett bemanningsföretag men också mycket mer än en vanligt jobbsida.

Gör som 130 andra arbetsgivare i Sverige och registrera er krog på Cheffle gratis idag!

4 stora misstag krögare gör när dom rekryterar

4-misstag-krögare-rekrytering

1. Pratar bara om krav, inte fördelar

Detta är en klassiker och något som vi ser alltför ofta i jobbannonser. Arbetsgivarna beskriver krav som “Du ska ha detta, kunna det här, vara såhär och göra si”. Frågan många glömmer att ställa sig är “Varför ska en jobba hos oss?”. I en tid när det råder närmast personalkris på många håll och kanter runt om i landet är det faktiskt arbetsTAGAREN som sitter i förarsätet. Många, särskilt kockar och servispersonal kan ofta välja och vraka på arbetsgivare som vill anställa dom. Därför blir det extra viktigt att prata om vad ni kan ERBJUDA för fördelar hos just er. Annars kommer tyvärr din drömrekrytering att gå till den konkurrent som beskriver det bättre – så funkar det idag.

(BTW, vi på Cheffle hjälper gärna till med coachning och tips kring hur du kan förmedla era styrkor när ni annonserar hos oss)

2. Har en ostrukturerad rekryteringsprocess

Ett annat vanligt misstag, och en stor anledning till att många krögare hör av sig till oss för hjälp, är problemen som uppstår med en ostrukturerad rekryteringsprocess. Många arbetsgivare använder kanaler som sociala medier och arbetsförmedlingen utan att ha något rekryteringsverktyg som hanterar ansökningarna. Även om det kan kännas billigt att annonsera i dessa kanaler är det ofta en enorm tidstjuv.

Man får ansökningar på PM, sms, i kommentarsfält, folk ringer och skriver i chatten. För att inte tala om en mailinkorg som blir dränkt av ansökningar som inte alltid är jätterelevanta för det man söker. Lägger du ihop tiden du lägger för att få ordning på detta (och du ger dig åtminstone en minimilön) så inser många att detta i själva verket är dyrare än att använda sig av strukturerade rekryteringsverktyg.  Dessutom är det lätt att missa att höra av sig till kandidater eller ännu värre missa att dom sökt överhuvudtaget. Tänk om din nästa stjärnkock har sökt er tjänst och du har inte ens sett det?

Med ordentliga rekryteringsverktyg kan du som arbetsgivare få en överblick och koll på rekryteringsprocessen som sparar tid, energi och pengar.

3. Använder bara en kanal i taget

Detta hör till viss del ihop med punkt nr.2, och är också något vi på Cheffle ser många arbetsgivare missa. Man väljer helt enkelt att köra på en eller två kanaler i taget. Med kanaler menar vi alltså t.ex. Facebook, Instagram, Arbetsförmedlingen eller andra jobblistesajter. Mycket är nog på grund av ovannämnda problemen med tidsåtgången som varje kanal kan inbringa om man använder det fel.

Men detta är också en stor risk. Detta på grund av att arbetssökande idag finns överallt. Att bara lita på en kanal gör att du går om miste om många talanger på andra ställen.

Men hur ska jag göra? Nyss sade ni ju att det var dåligt att ha en ostrukturerad process?

Ja, en variant är att använda sig av verktyg som hjälper dig sprida din annons i flera kanaler SAMTIDIGT som ansökningarna och processen hålls strukturerad i ett rekryteringsverktyg.

4. Hör inte av sig

Sist, men absolut inte minst, har vi denna jättevanliga fallgrop. Läser du detta som arbetstagare tror vi att du känner igen dig. Många, många arbetsgivare glömmer att höra av sig till kandidater. Särskilt till dom som inte fått jobbet.

Även om detta kan kännas jobbigt, så är det väldigt viktigt att komma ihåg som rekryterande arbetsgivare. Bilden av er som arbetsgivare kan skadas rejält om ni missar att höra av sig. Och snacket kan gå väldigt fort och i den här branschen känner alla som bekant alla. Därför vill ni inte framstå som en oseriös arbetsgivare även till kandidater som inte passar hos er.

Tänk om du dissar receptionisten som är bästa vän med en potientiellt ovärderlig restaurangchef? Karma, ni vet.

Cheffle hjälper arbetsgivare inom hotell och restaurang att undvika detta

Vi på Cheffle hör och ser dessa misstag ske varje dag. Men det är också detta vi vill hjälpa arbetsgivare i den här branschen med. Till exempel får du som lägger upp jobbannonser här tillgång till vårt smarta, nya och branschanpassade rekryteringsverktyg. Där kan du enkelt få koll på rekryteringsprocessen, se vilka som söker och kontakta dom. Du slipper alltså få allt huller om buller, och sparar istället tid och energi som du kan lägga på mer kreativa uppgifter.

Cheffles jobbannonser är graderade utifrån hur mycket spridning i olika kanaler du söker vilket gör att du kan få spridningen i flera kanaler på en gång, samtidigt som ansökningarna kommer in på ett och samma ställe: På Cheffle!

Vi lyssnar, testar och lär oss ständigt om hur vi kan göra den här branschen ännu vassare. Vi tror att bra rekrytering är en grund till att restauranger och hotell i Sverige ska bli så bra dom kan bli. Vill ni göra som över 130 arbetsgivare runt om i landet redan gör och använda er av Cheffle för en modern rekryteringsprocess? Välkommen in att registrera dig!

Psst. Cheffle är stolt partner med både Martin Servera och Svenska Krögare. Är din arbetsplats medlem eller använder er av deras tjänster, så hojta till i ett mail till emil@cheffle.se så kan ni dra nytta av förmånliga priser.

Vill ni testa att rekrytera på ett strukturerat och modernt sätt som är anpassat för just hotell- och restaurangbranschen? Gör som över 130 arbetsgivare inom branschen och anslut er idag. (Att ha ett företagskonto är gratis!)

Cheffle tipsar: Nominera en stjärna till Stellagalan!

Tips: Nominera en stjärna du känner i branschen!

Stellagalan går av stapeln den 29:e januari 2018

Vi på Cheffle gör vårt bästa för att driva på och utveckla denna härliga branschen som är hotell och restaurang. Som tur är, är vi inte ensamma om att pusha oss framåt. Ett initiativ som vi vill lyfta fram STELLAGALAN som prisar proffs, enbart kvinnliga proffs inom mat och dryck.

Ett kanoninitiativ och ett bra grepp tycker vi på Cheffle!

Hurry hurry – Nomineringen stänger snart!

Till Stellagalan, som går av stapeln den 29:e januari 2018 kan du nominera någon du tycker förtjänar att lyftas fram.

Det finns en rad olika kategorier att tävla i på Stellagalan, läs mer om det Här!

Passa på att ge kollegan, kompisen eller idolen en extra push med en nominering.

Nomineringen gör ni här: http://www.stellagalan.se/#/inv-nominering

/Team Cheffle

Vad är Service-Profit-Chain och varför spelar det roll för krögare?

Att få bättre ekonomiskt resultat är ofta ett självklart mål för krögare och företagare i allmänhet. Vägarna till att tjäna pengar på sin krog är många, men det finns en del forskning på vad det är som funkar. Vi på Cheffle har hoppat in i biblioteket och läst på. Ett av svaren vi hittade var hur serviceföretag skapar värde genom en så kallad Service-Profit-Chain. Susan E Myrden och Kevin Kelloway (2015) har tagit fram en modell för Service-Profit-Chain som innehåller fem steg.

Armstrong, Harris, Kotler & Piercy  (2013) menar på att framgångsrika företag inom servicebranschen har en förståelse för både kunden och de anställda. Genom att fokusera på rekrytering, utveckling och stöd för sina anställda skapar man bättre slutprodukter.

Hur jobbar er restaurang med Service-Profit-Chain?

Service profit chain restauranger

Täcker ni in hela kedjan?

 

Hur kan Cheffle hjälpa er med detta?

En stor del i att ha bra medarbetare börjar redan vid rekryteringen. På nätverket Cheffle samlar vi branschen – vare sig du är krögare, kock, jobbsökande, hotell-chef, servitris eller på något annat sätt verksam i branschen. Vi erbjuder verktyg för en modern rekrytering som gör att rätt personer möts av rätt jobb. Våra smarta jobbannonser och rekryteringsverktyg blir bättre för varje dag som går. Det är vårt sätt att bidra till att branschen blir så vass den kan bli!

Registrera dig och/eller ditt företag gratis på Cheffle idag!

 

”Så lyckas vi på Trattorian hitta personal till vår krog 2017”

Att hitta personal inom hotell och restaurang är ofta lättare sagt än gjort. För många restauranger sköts rekryteringen av personer som har tusen andra uppgifter förutom att hitta folk. Trattorian är en välrenommerad krog på Norrmälarstrand i Stockholm och en del av restauranggruppen PDF Group. Torzan Torsell jobbar med driften av Trattorian och hade svårigheter att få tag i rätt personal – tills han hittade Cheffle. Här berättar Torzan hur Trattorian och Cheffle teamade ihop för att bygga en långsiktig, modern och framgångsrik rekrytering.Trattorian jobb

Enter Torzan, driftchef Trattorian, Orangeriet, La Cucina och Pontonen

Tjena Torzan! Till att börja med, kan du berätta lite om era tidigare problem med rekrytering?

– Vi hade problem att att få fram rätt personal och det var mycket tidsslukande att sålla bland alla som kom från Arbetsförmedlingen, som inte jobbat på restaurang, men söker för att de skall få behålla sina bidrag.

Kontaktnätet inom restaurang och hotell är väldigt viktigt, och via gemensamma kontakter här på Cheffle tog vi kontakt med dig. Vad hade du hört om Cheffle sedan tidigare?

– Ja, vi blev som tur var kontaktade av en av initiativtagarna, som jag hade gemensamma kontaktnät med. Vi hade även hört talas om Cheffle som en ny innovativ rekryteringstjänst.

Hur tycker du Cheffle har funkat för er hittills?

– Det bästa med Cheffle är att vi enkelt får ut våra annonser och att vi slipper sålla bland alla sökande utan vi får uteslutande rätt kategori av sökande. Cheffles “hitrate” på våra annonser har varit mycket givande och har givit oss en 80% träff som har lett till anställning. Annonseringen har varit utmärkt hos Cheffle. Cheffle sköter automatiskt spridning av våra annonser, samtidigt som vi får ansökningarna strukturerat.

Vad kul! Berätta mer om det – hur många har ni anställt och vilka roller har det gällt?

– På Trattorian och inom koncernen PDF har vi redan anställt över ett tiotal duktiga medarbetare. Det har varit allt från Hovmästare, kökspersonal, Servis, Barpersonal och Nissar. Cheffle funkar för i stort sett alla roller inom restaurang.

Stort tack för pratstunden, Torzan! Kör hårt!

Sköter du rekryteringen på din krog? Vill du också få tillgång till moderna rekryteringsverktyg som är anpassade och funkar för hotell- och restaurangbranschen? Klart du vill!

Hör av dig till emil@cheffle.se så ser vi över hur Cheffles smarta jobbannonser och digitala nätverk kan göra er till nästa succé-historia!

 

Så löste krogen Stora Gungan sin rekrytering med Cheffle

Rekrytering är ofta en stor utmaning. Särskilt för restauranger kan utmaningen till och med klassas som ett problem. Det saknas personal, tid och struktur när det ska rekryteras personal. Konsekvenserna för dålig rekrytering är ofta förödande. Det kan leda till  sämre slutprodukt, mer slit för befintlig personal och högre kostnader för att nämna några.

En krog som i vintras hade lite svårt att hitta rätt personal var anrika Stora Gungan, beläget på Skansen i Stockholm. Vad gjorde dom då? Hörde av sig till yrkesnätverket Cheffle – och fick snabbt tag i rätt personal.

Liselotte Sjöberg bakom disken på Stora Gungen

Liselotte Sjöberg bakom disken på Stora Gungen

Enter Liselotte

Här är en intervju med Stora Gungans starka kvinna, Liselotte Sjöberg som berättar hur det gick till.

Hej Liselotte! Berätta om era problem ni hade med rekryteringen?

Problematiken med att rekrytera idag är helt klart stor. Tid man har att lägga på en rekryteringsprocess är minimal. Det kommer in en väldigt stor volym med okvalificerade och oseriösa ansökningar. När man sedan har hittat möjligheter bland urvalet så är det alltid en viss del av dessa som inte ens dyker upp till det första inbokade mötet.

Vad gjorde att ni kontaktade Cheffle?

En förväntan att underlätta alla svårigheter med dagens rekrytering.

Vad var bra med Cheffle?

Det positiva med Cheffle är att eftersom att man arbetar utifrån en profil och en identitet på plattformen så “syns” man mer och det verkar som att man tar sitt jobbsökande på större allvar. Det blir inte heller den massiva tillströmningen av oseriösa ansökningar. Möjligheten att hitta rätt blir större.

Era annonser på Cheffle har funkat ganska bra har vi hört, hur många har ni anställt?

Vi har anställt två!

Vilka roller har dom haft?

Enklare roller som restaurang -och köksbiträde, men med möjlighet att kunna lära sig mer och utvecklas.

Stort tack för pratstunden Liselotte!


Självklart kan er restaurang eller hotell göra som Liselotte också. Arbetsgivare inom hotell- och restaurangbranschen över hela landet använder Cheffles smarta jobbannonser och rekryteringsverktyg för att lösa rekryteringsproblemen.

Säg hej till vår VD, Emil, på emil@cheffle.se, så hörs vi av hur ni kan bli nästa succé-historia!

Anställa restaurangpersonal: Vilka lagar ska man tänka på?

lagar för att anställa restaurangpersonal

Vilka lagar gäller när man ska anställa restaurangpersonal?

Att anställa restaurangpersonal är mer lite mer än bara en Cheffle-annons, en intervju och sen är det klart. En sak att förhålla sig till är som ständigt lagen. Men vilka lagar är det som gäller när man ska anställa restaurangpersonal? Låt oss ta en titt:

Lagen om Anställningsskydd

Lagen om anställningsskydd innefattar:

  • Reglering av olika anställningsformer,
  • Vilka skäl för uppsägning som finns
  • Uppsägningstider
  • Turordningsregler
Semesterlagen

Enligt Semesterlagen har alla anställda rätt till 5 veckors semester på ett arbetsår. Semesterlön på minst 12% av befintlig lön tillkommer då.

Arbetsmiljölagen

Det är faktiskt arbetsgivaren som är den med huvudansvar för arbetsmiljön. Kontrollen av arbetsmiljön görs av Arbetsmiljöverket – Se till att inte göra dom sura!

Arbetstidslagen

Inte helt onödvändigt finns det lag om hur många eller hur få timmar vi jobbar. Arbetstidslagen säger att den ordinarie arbetstiden är högst 40 timmar per vecka och anställd. En anställd får inte jobba mer än 50 timmar övertid på en månad (Långpanne-alert!) och inte heller mer än 200 timmar per år. Arbetstidslagen reglerar även raster, pauser och ledighet – Så står någon och drar ut på rökpausen för länge vet du i alla fall vilken lag du kan titta på för stöd.

Lagen om sjuklön

Lagen om sjuklön reglerar rättigheter och skyldigheter för en anställd när det kommer till sjuklön, sjuklönperiod samt sjukanmälan. Kan vara bra att ha koll på så att du kryar på dig på rätt sätt!

Det finns en radda lagar som kan vara aktuella när man ska anställa restaurangpersonal, men här är dom vi kom på som viktigaste. Har du erfarenheter när lagarna fick bekänna färg? Något du tycker saknar? Hojta till i kommentarsfältet nedan!

 

4 heta restaurangskolor i Stockholm

Vill du plugga på restaurangskolor i Stockholm?

Som vår bloggserie Lönekollen visar för både Souschefs och andra roller så lönar sig utbildning – bokstavligt talat. Ju mer utbildad du är ju högre lön tenderar du att få. Om lönen sätts på grund av din utbildning förtäljer inte siffrorna och kan nog variera från arbetsplats till arbetsplats, men sambandet finns där.

Vilka restaurangskolor i Stockholm kan man gå på?

Vi på Chefflebloggen tänkte därför kika närmare vad du som vill utbilda dig inom vår härliga bransch kan utbilda dig någonstans. Vi börjar med utbudet av skolor vår kära huvudstad, Stockholm.

 

restaurangskolor i stockholmUtan inbördes ordning och med olika inriktningar har vi valt att lyfta fram dessa skolor som heta alternativ för dig som vill vässa kunskaperna lite extra för att ta nästa steg i karriären.

Länkar till skolorna för att läsa mer
Stockholm Hotell- och Restaurangskola

http://stockholmshotellochrestaurangskola.stockholm.se

Medborgarskolan

http://www.medborgarskolan.se/amnesomraden/mat-och-dryck/?ajax=1&sort=Price&dir=desc

Restaurangakademien

http://www.restaurangakademien.se

Astar

http://astar.se/utbildningar/?fwp_amnesomrade=restaurang-livsmedel

Saknar du någon skola? Eller vill du rekommendera någon av ovanstående lite extra?

Kommentera nedan eller maila oss på info@cheffle.se

Lönekollen: Vad tjänar en diskare?

Vad tjänar en Diskare?

Lön är en av många delar arbetssökande tittar på när en söker jobb. För att göra det lättare för både arbetssökande och arbetsgivare har vi på Chefflebloggen gjort en liten nerdykning i hur statistiken ser ut för olika roller i vår härliga bransch. Den här gången kollar vi på vad snittlönen för olika parametrar är för diskare.

vad tjänar en diskare

Statistiken är alltså hämtad från Statistiska Central Byrån (SCB) och gäller för 2015/2016. 

Det lönar sig att utbilda sig och att vara man

Även om det inte nödvändigtvis är direkta orsaker kan vi dra vissa slutsater. Ju äldre och mer utbildad du är, desto mer tjänar du som diskare. Precis som för Souschef gäller även här att det är bättre att vara man om du vill tjäna mer som diskare. 

Känner du någon diskare? Dela gärna inlägget!

Lönekollen: Vad tjänar en Souschef?

Vad tjänar en Souschef?

Lön är en av många delar arbetssökande tittar på när en söker jobb. För att göra det lättare för både arbetssökande och arbetsgivare har vi på Chefflebloggen gjort en liten nerdykning i hur statistiken ser ut för olika roller i vår härliga bransch. Först ut: Souschef

Vad tjänar en souschef?

Precis som illustrationen påpekar gäller dessa löner till viss del även för köksmästare vilket är en annan roll.

Det lönar sig att utbilda sig och att vara man

Siffrorna talar sitt tydliga språk, men några slutsatser kan ändå dras. Dels lönar det sig att utbilda sig lönemässigt. Personer med eftergymnasial utbildning tjänar mer än dom som inte gjort det. Sedan ser vi att det är skillnad mellan män och kvinnor när det gäller lön, vilket vi på Cheffle hoppas ändras när vi kollar nästa år.

Sex citat om hur en chef behandlar sina anställda

6 citat om hur man behandlar sina anställda

Inom hotell- och restaurangbranschen pratar man ofta om service, maten och slutprodukten generellt. Men branschen utgörs ju inte bara av kundrelationen utan även en väldig mängd anställda. Hur behandlar och värdesätter ni krögare era anställda idag? Hur värdesätts du som anställd? 

Här följer några citat att kanske hitta inspiration för hur man behandlar sina anställda. (Tyvärr är alla citat på engelska och för att inte riskera att något går “lost in translation” har vi valt att inte översätta citaten)

“Employees who believe that management is concerned about them as a whole person – not just an employee – are more productive, more satisfied, more fulfilled. Satisfied employees mean satisfied customers, which leads to profitability.”

Anne Mulcahy

“Some companies don’t have an engagement problem, they have a hiring problem.”

Bob Kelleher

“Highly engaged employees make the customer experience. Disengaged employees break it.”

Timothy R. Clark

“The way your employees feel is the way your customers will feel.”

Sybil F. Stershic

The employer generally gets the employees he deserves.

– J. Paul Getty

Understanding your employee’s perspective can go a long way towards increasing productivity and happiness.

– Kathryn Minshew

  • 1
  • 2
  • 4

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng